Vnitřní řád SPC

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Tento vnitřní řád upravuje podrobnosti stanovené v § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) pro potřeby provozu všech pracovišť Speciálně pedagogického centra (dále jen SPC).

STATUT SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉHO CENTRA

Speciálně pedagogické centrum (dále jen SPC) je školské poradenské zařízení dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. SPC je součástí Základní školy, Ostrava-Zábřeh, Kpt. Vajdy 1a, příspěvková organizace, Kpt. Vajdy 2656/1a, 700 30 Ostrava-Zábřeh. Do sítě škol a školských zařízení bylo zařazeno rozhodnutím MŠMT č. j.: 31451/95-61, ze dne 1. března 1995.

PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM SPC

  • SPC, dle § 116 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zajišťuje pro děti, žáky a studenty a jejich zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost, poskytuje odborné speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické služby, preventivně výchovnou péči a napomáhá při volbě vhodného vzdělávání dětí, žáků nebo studentů a přípravě na budoucí povolání. SPC spolupracuje s orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány péče o mládež a rodinu, poskytovateli zdravotních služeb, popřípadě s dalšími orgány a institucemi.
  • SPC poskytuje speciálně pedagogickou, psychologickou péči a odborné sociálně-právní poradenství dětem, žákům a studentům s vadami řeči a s poruchami autistického spektra a poskytuje jim odbornou pomoc v procesu integrace do společnosti ve spolupráci s rodinou, školami, školskými zařízeními a jinými odborníky v rozsahu standardních činností uvedených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (viz přílohy č. 2 a 4 vyhlášky).

Odborné zaměření a regionální působnost SPC

  • Vady řeči (dále jen VŘ) – pro spádovou oblast okresů Ostrava, Frýdek-Místek a Nový Jičín
  • Poruchy autistického spektra (dále jen PAS) – pro spádovou oblast Moravskoslezského kraje

Provoz a činnosti SPC se řídí zejména

  • Zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
  • Vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů,
  • Vyhláškou č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů,
  • dalšími zásadami, které vychází z Organizačního řádu Základní školy Ostrava-Zábřeh, Kpt. Vajdy 1a, příspěvkové organizace a tohoto Vnitřního řádu SPC.

Personální obsazení SPC

  • Ředitelka školy a SPC
  • Zástupce ředitelky pro SPC
  • Speciální pedagogové pro klienty s poruchami autistického spektra
  • Speciální pedagogové pro klienty s vadami řeči
  • Psychologové
  • Sociální pracovnice
  • Administrativní pracovnice

Kontakty

SPC při Základní škole Ostrava-Zábřeh, Kpt. Vajdy 1a, příspěvková organizace

Kpt. Vajdy 2656/1a, 700 30, Ostrava-Zábřeh

Ředitelství:                       596 746 805

SPC:                                    596 768 131

Datová schránka:             53cf73y

e-mail:                                spc@zskptvajdy.cz

webové stránky:              www.zskptvajdy.cz/spc/

Odloučené pracoviště SPC v Bruntále (PAS)

Rýmařovská 15, 792 01, Bruntál

Telefon: 733 624 653

Odloučené pracoviště SPC v Karviné (PAS)

Vydmuchov 1835/10, 733 01, Karviná-Fryštát

Telefon: 730 575 563

Odloučené pracoviště SPC v Novém Jičíně (PAS, VŘ)

KVIC – Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum

Štefánikova 826/7, 741 01 Nový Jičín

Telefon: 733 612 179 (PAS), 733 624 654 (VŘ)

Odloučené pracoviště SPC v Třinci (PAS, VŘ)

Jablunkovská 241, 739 61, Třinec - Lyžbice

Telefon: 736 523 496 (PAS), 731 608 537 (VŘ)

Provozní doba SPC (pracoviště v Ostravě-Zábřehu)

Pondělí                7:00 – 15:00

Úterý                   7:00 – 15:00

Středa                  7:00 – 15:00

Čtvrtek                7:00 – 15:00

Pátek                   7:00 – 13:00

  • Kontakt mimo uvedenou provozní dobu je možný na základě předchozí domluvy s pracovníky SPC.
  • V uvedené provozní době probíhá předávání dokumentů klientům/zákonným zástupcům (v jinou dobu dle předchozí domluvy s klientem/zákonným zástupcem).
  • Provozní doba na odloučených pracovištích není pevně stanovena, řídí se individuálním plánem práce jednotlivých pracovníků v souladu s rozvrhem jejich pracovní doby.

Organizace, řízení a kontrola činností zaměstnanců

  • Práce pracovníků SPC je organizována dle rozvrhu pracovní doby, harmonogramu činností, plánu výjezdů a týdenních plánů práce (viz níže).
  • Činnost SPC je řízena a kontrolována ředitelkou školy.
  • Činnost SPC dále vede a koordinuje s dohledem ředitelky školy zástupce ředitelky pro SPC. 

Plán práce

  • Pracovníci průběžně vyplňují týdenní Plán práce v elektronické formě.
  • Vždy ve středu se uzavírá Plán práce pro následující týden. Uzavřený týdenní Plán práce zpracovává administrativní pracovnice a předkládá ho dále ke schválení ředitelce SPC, nejpozději v pátek.
  • Změny v uzavřeném Plánu práce je pracovník SPC povinen emailem oznámit zástupci ředitelky pro SPC. Při akutní změně informuje zástupce ředitelky pro SPC a sociální pracovnici, která změnu zapíše do Plánu práce. Na změnu v uzavřeném týdenním Plánu práce je možno upozornit také jeho přepsáním pracovníkem – červeně.
  • Zpravidla v sudé středy se koná porada pracovního týmu SPC, uzavírání Plánu práce na následující týden, uzavírání plánu rozpisu aut, zpracování zpráv a doporučení. V tento den probíhají pouze neodkladné poradenské služby (vyšetření, konzultace či krizové intervence).

Výjezdy

  • Pracovníci SPC vyjíždějí do škol, školských zařízení, rodin, sociálních zařízení a jiných organizací dle specifických potřeb klientů.
  • Výjezdy si plánují na dny, které nejsou vyhrazeny poradám nebo vzdělávacím akcím pro pracovníky SPC (viz výše Plán práce).
  • Pracovníci SPC zapisují své výjezdy do Plánu práce a do plánu rozpisu služebních aut („Auta“).
  • Služební automobily jsou zaparkovány na vyhrazených místech v areálu ZŠ Ostrava-Zábřeh, Kpt. Vajdy 1a, příspěvková organizace.

Zařazení dítěte, žáka, studenta do evidence SPC, resp. přijímání žádostí o poskytnutí poradenské služby

  • Žádost o poskytnutí poradenské služby v SPC je možné podat osobně, telefonicky, poštou, e-mailem, datovou schránkou nebo prostřednictvím on-line formuláře přístupného na webových stránkách SPC.
  • Podmínkou přijetí žádosti o poradenskou službu v SPC pro klienty s PAS je diagnóza autismu stanovená klinickým psychologem nebo psychiatrem, příp. u dětí předškolního věku podezření na PAS při probíhajícím sledování a diagnostickém procesu (klient při podání žádosti na SPC doloží zprávu jednoho z uvedených odborníků ve zdravotnictví).
  • V zájmu průběžného a včasného vyřizování žádostí o poradenskou službu zveřejňuje SPC harmonogram termínů pro podání žádostí během školního roku (aktualizované znění je vyvěšeno na informační tabuli v SPC a na webových stránkách). Při nedodržení doporučeného termínu podání žádosti ze strany zákonného zástupce/zletilého klienta nelze z provozních důvodů SPC ve všech případech garantovat brzké objednání a vydání potřebného doporučení.
  • Zaevidování přijaté žádosti provádí sociální pracovnice, které průběžně zajišťují také jejich předávání odborným pracovníkům k vyřízení. Odborný pracovník SPC následně přidělí dle specifik dané žádosti termín a místo vyšetření/intervence.

Poskytování poradenské služby

  • Poradenské služby jsou poskytovány ambulantně v SPC nebo při výjezdu pracovníků SPC ve škole nebo školském zařízení, které klient navštěvuje, popř. v odůvodněných případech také v místě jeho bydliště nebo v zařízeních pečujících o klienty SPC.
  • Po podání žádosti na SPC si zákonný zástupce/zletilý klient vyžádá také aktuální zprávu školy či školského zařízení, které klient navštěvuje, pro účely posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka v SPC.
  • Při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází SPC mj. i z posouzení zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb nebo posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem, je-li to třeba. Před vyšetřením/intervencí proto potřebuje mít pracovník SPC k dispozici aktuální lékařské zprávy z vyšetření odborných lékařů (klinický psycholog, psychiatr, neurolog, klinický logoped aj.) a také zprávy z jiných školských poradenských zařízení (PPP, SPC), popř. jiných odborníků.
  • Termín poskytnutí poradenské služby je stanoven dle kapacitních možností SPC na nejbližší možný termín (dle platné legislativy).
  • Před poskytnutím poradenské služby je zákonný zástupce/zletilý klient informován o jejím průběhu a svých právech v kontextu poradenské služby v SPC (podpis Informovaného souhlasu s poskytnutím poradenské služby).
  • Po ukončení poradenské služby je zákonný zástupce/zletilý klient seznámen s jejími závěry a vyplývajícím doporučením SPC (podpis Informovaného souhlasu se závěry vyplývajícími z poskytnutí poradenské služby a s návrhem doporučení).
  • Výstupem psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky je zpravidla zpráva z vyšetření a doporučení ŠPZ s navrhovaným doporučením pro vzdělávání dítěte/žáka/studenta se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • O speciálně pedagogické nebo psychologické intervenci nebo odborném sociálně-právním poradenství provedeném sociálním pracovníkem je proveden písemný zápis (zpravidla interní).
  • Poradenská péče v SPC může být ukončena: a) kdykoliv na žádost zletilého klienta/zákonného zástupce nebo b) v případě, že pominuly důvody k pokračování poskytování poradenské péče (ukončení vzdělávání).

Předávání dokumentů (zprávy, doporučení) klientům/jejich zákonným zástupcům

  • Předání dokumentů je možné pouze osobně zletilému klientovi nebo zákonnému zástupci dítěte, přičemž předání proběhne na základě ověření si základních informací o klientovi pracovníkem SPC (jméno a příjmení, narození, bydliště, předaný kontakt).
  • Předání dokumentů jiné osobě je možné pouze na základě předložení plné moci zletilého klienta nebo zákonného zástupce dítěte nebo rozhodnutí soudu o zastupování nezletilého dítěte (dětský domov, pěstoun, apod.).
  • Předávání prostřednictvím sociálních pracovnic probíhá v běžné provozní době SPC (mimořádně i v jinou dobu na základě předchozí domluvy s klientem/zákonným zástupcem).
  • Pedagogičtí pracovníci SPC předávají dokumenty osobně v SPC v předem dohodnutém termínu.
  • Na odloučených pracovištích probíhá osobní předávání dokumentů pouze výjimečně, na základě předchozí vzájemné domluvy.
  • Dokumenty je možné doručit dle volby klienta/zákonného zástupce také datovou schránkou, emailem ve formě zašifrovaného dokumentu, příp. formou doporučeného psaní.
  • Doporučení pro žáka se SVP (vydané dle § 16a zákona č. 561/2004 Sb. v platném znění) je zasíláno s vědomím klienta/zákonného zástupce datovou schránkou také škole nebo školskému zařízení, v němž se dítě vzdělává (dle platné legislativy).

Poradenské konzultace

  • SPC poskytuje poradenské konzultace zákonným zástupcům/zletilým klientům dle jejich potřeby na vyžádání, a to na pracovišti SPC nebo ve školách či školských zařízeních, příp. v nezbytných případech i v domácím prostředí klienta (dle předchozí domluvy a rozvrhu pracovní doby pracovníků SPC); ve formě osobní, telefonické či elektronické.
  • Na základě informovaného souhlasu zákonného zástupce/zletilého klienta poskytuje SPC dle potřeby i metodickou podporu a odborné konzultace pedagogickým pracovníkům ve vztahu ke konkrétnímu žákovi; ve formě osobní, telefonické či elektronické.

 

Spisová dokumentace klientů

  • Spisy klientů se uchovávají v uzamčené kartotéce nebo v archivu SPC. Přístup k nim mají všichni pracovníci SPC. Každý pracovník SPC má u sebe spis klienta pouze po dobu nezbytně nutnou pro jeho práci, přičemž je povinen ho zajistit před přístupem neoprávněné osoby.
  • Osobní údaje, které klienti poskytují, jsou zpracovávány v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR). Informace o zpracování osobních údajů, jejich účelech, kategoriích subjektů údajů a době jejich uchování jsou zveřejněny na webových stránkách SPC.
  • Informovaný souhlas se zpracováním a uchováváním osobních a citlivých údajů je zákonným zástupcem vyjádřen při první poradenské službě v SPC. Opětovně pak svůj souhlas vyjadřuje již sám zletilý klient v čase první poradenské služby při jeho zletilosti.
  • Spisová dokumentace klienta obsahuje:
  • evidenční list (obsah spisu)
  • žádosti klienta/ZZ o poskytnutí poradenských služeb
  • souhlas se zpracováním osobních údajů (GDPR)
  • plná moc zákonného zástupce (pěstounská péče)
  • kopie soudního rozhodnutí o svěření do péče
  • informované souhlasy klienta/ZZ s poskytnutím poradenské služby v SPC
  • informované souhlasy klienta/ZZ se závěry poradenské služby obsahující návrhy podpůrných opatření ve vzdělávání
  • anamnestické údaje o klientovi a rodině
  • zdravotní záznamy včetně kopií zpráv z odborných vyšetření (klinický psycholog, klinický logoped, psychiatr, neurolog aj.) poskytnutých klientem/ZZ
  • zprávy MŠ/ZŠ/SŠ o klientovi, včetně kopie IVP (individuální vzdělávací plán), je-li k dispozici
  • záznamy o provedené péči (poradenské konzultace, intervence, depistáže) a jednotlivých odborných vyšetřeních v SPC
  • vydané zprávy a doporučení
  • záznamy o spolupráci s klienty/ZZ a pedagogy (metodické konzultace)
  • záznam o ukončení poradenské péče
  • Výpis ze spisové dokumentace provede SPC na základě písemné žádosti zletilého klienta, zákonného zástupce klienta, jiného ŠPZ - písemná žádost je doručena do SPC poštou, e-mailem, datovou schránkou.

Spolupráce s dalšími školskými zařízeními a ostatními organizacemi

V případě potřeby je v souladu se zákonnými pravidly (v běžných případech se předpokládá získaný informovaný souhlas klienta/zákonného zástupce) navázána spolupráce s dalšími školskými poradenskými zařízeními (PPP/SPC), které se podílí na péči o klienta, nebo multidisciplinární spolupráce s dalšími odborníky (zejména klinickými psychology, klinickými logopedy, psychiatry, neurology, pediatry a dalšími odbornými lékaři) či organizacemi, které poskytují sociální služby, zajišťují např. případové konference, služby preventivně výchovné péče (SVP), s OSPOD aj.

Zaškolování nového pracovníka

Nový pracovník je seznámen se strukturou zařízení, s organizací práce a využívanými pracovními postupy. Má přiděleného uvádějícího pracovníka. Zhodnocení jeho zácviku probíhá po třech měsících a následně po roce.

Výuková praxe studentů VŠ a VOŠ

  • Studenti vykonávající výukovou praxi, náslechy a stáže na SPC se řídí pokyny pracovníků SPC, dodržují pravidla BOZP a požární ochrany a jsou vázáni povinností zachovat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozví při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní, a to i po jejím ukončení.
  • Klient/zákonný zástupce má právo souhlasu/nesouhlasu s osobní přítomností studentů při poskytování poradenské služby, včetně vyšetření, nebo s jejich přístupem do spisové dokumentace klienta v SPC.

PRÁVA A POVINNOSTI KLIENTŮ SPC A JEJICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ

  • Klienti a jejich zákonní zástupci (dále jen ZZ) mají právo na poskytnutí komplexní poradenské služby ve školském poradenském zařízení (SPC), která zahrnuje komplexní nebo zaměřenou psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku, psychologickou a speciálně pedagogickou intervenci a poradenství, informační a metodickou činnost a přípravu podkladů pro vzdělávací opatření a dokumentaci v rozsahu stanoveném Přílohou č. 1 k vyhlášce č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
  • Poradenské služby poskytuje SPC výhradně s informovaným souhlasem klienta/ZZ, který je projednán před zahájením služby a jehož součástí je srozumitelné poskytnutí informací o:
  • plánovaném průběhu služby, jejím rozsahu, délce, cílech a postupech,
  • účelu plánované služby z hlediska reálného prospěchu klienta a všech podstatných důsledcích, které případně pro klienta/ZZ z provedení plánované služby vyplývají,
  • o možných následcích pro klienta/ZZ, pokud tato služba poskytnuta nebude,
  • právech a povinnostech klientů a jejich ZZ spojených s poskytováním poradenských služeb, včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu,
  • právu podat řediteli školy, do které klient dochází, návrh na projednání doporučených podpůrných opatření ve škole klienta podle § 16a odst. 5 školského zákona,
  • právu žádat o revizi podle § 16b školského zákona,
  • právu podat podnět České školní inspekci podle § 174 odst. 5 školského zákona.
  • Klienti a jejich zákonní zástupci mají dále právo:
  • být srozumitelně seznámeni se závěry a doporučeními, která vyplývají z poskytnuté služby, včetně seznámení se všemi variantami možného řešení, které vyplývají z poskytnuté služby, jakož i s případnými riziky spojenými s navrhovanými doporučeními,
  • odmítnout doporučovaná podpůrná opatření nebo přeřazení žáka do jiného vzdělávacího programu s vědomím odpovědnosti za případná rizika spojená s tímto rozhodnutím,
  • odmítnout poradenskou službu a následnou péči v SPC, případně o tuto službu požádat jiné školské poradenské zařízení, s vědomím odpovědnosti za případná rizika spojená s tímto rozhodnutím,
  • na ochranu poskytnutých osobních údajů dle platných právních norem.
  • na takové poskytování služeb, které neohrožuje jejich soukromí a bezpečí a dodržuje základní lidská práva, mezinárodně uznávaná práva dětí a lidskou důstojnost,
  • vyjádřit své přání, potřeby, názory, postoje, připomínky, požadavky a rozhodnutí týkající se řešení posuzovaného případu,
  • na volbu o doručování potřebné dokumentace takovým způsobem, který je bezpečný z hlediska ochrany osobních údajů a vyhovuje současně jejich osobním preferencím a možnostem přijímat bezpečně písemnou dokumentaci.
  • Klienti a jejich zákonní zástupci jsou povinni:
    • přicházet včas k termínu sjednané poradenské služby, nezletilí klienti pak vždy v doprovodu zákonného zástupce,
    • dbát pokynů zaměstnanců SPC, pokud nejsou v rozporu s jejich právy,
    • respektovat potřebu klidného prostředí pro práci s jinými klienty ve všech prostorách SPC (chovat se ohleduplně k dalším klientům SPC, zdržet se hlučných projevů v čekárně i na chodbách SPC),
    • dbát na bezpečnost svoji i ostatních klientů a návštěvníků SPC, tj. dodržovat zejména pravidla zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví klientů SPC a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí, stanovené tímto vnitřním řádem,
    • udržovat čistotu ve všech prostorách SPC a chovat se v souladu s pravidly slušného chování,
    • pravdivě informovat pracovníky SPC o všech skutečnostech, které jsou podstatné pro úspěšně a účelné poskytnutí poradenské služby nebo pro bezpečnost klienta, tj. také poskytnout informace o průběhu a výsledku předešlých školských poradenských služeb (PPP nebo SPC) nebo o výsledcích lékařských či jiných odborných vyšetření, které mohou mít vliv na posouzení vzdělávacích potřeb klienta,
    • poskytnout informace o výsledcích lékařských či jiných odborných vyšetření, pokud mohou mít tyto informace vliv na řešení obtíží, kvůli kterým si vyžádali poradenské služby v SPC.

 

 

PRAVIDLA VZÁJEMNÝCH VZTAHŮ MEZI KLIENTY, JEJICH ZÁKONNÝMI ZÁSTUPCI A ZAMĚSTNANCI SPC

  • S klienty a jejich zákonnými zástupci v SPC odborně pracují psychologové, speciální pedagogové a sociální pracovnice, kteří se kromě závazných právních předpisů řídí také Etickým kodexem poradenských pracovníků SPC schváleným na celostátním sněmu Asociace pracovníků SPC v Brně dne 18. 1. 2006 a doporučenými pracovními postupy MŠMT a NPI ČR.
  • Psychologické vyšetření, speciálně pedagogické vyšetření nebo odborná konzultace s klientem je doložena písemným informovaným souhlasem zletilého klienta nebo zákonného zástupce klienta.
  • Na základě odborné diagnostiky v SPC jsou doporučena adekvátní podpůrná opatření pro edukační proces. V případě, že je doporučena změna vzdělávacího programu, jsou klienti/zákonní zástupci podrobně informováni o rozdílech a dopadech pro další vzdělávání. Zároveň je nastavena případná spolupráce s dalšími odbornými pracovníky.
  • Pro komunikaci se zákonnými zástupci platí ustanovení zákona č. 89/2012 Sb. (občanský zákoník) - § 876 odst. 3: „Jedná-li jeden z rodičů v záležitosti dítěte sám vůči třetí osobě, která je v dobré víře, má se za to, že jedná se souhlasem druhého rodiče.“
  • Pořizování zvukových a obrazových záznamů v průběhu poradenských služeb (vyšetření, konzultace) je vázáno na předchozí výslovný souhlas na straně klienta/zákonného zástupce i pracovníka SPC, není-li k tomu zákonný důvod (§ 86 zákona č. 89/2012 Sb.).

PRAVIDLA ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ KLIENTŮ SPC A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ

  • Všichni nezletilí klienti musí být pod neustálým dohledem zákonného zástupce nebo pracovníka SPC.
  • Během vyšetření či jiné odborné intervence se klienti řídí pokyny pracovníka SPC.
  • Za osobní věci zanechané bez dozoru SPC neručí (klienti jsou povinni nahlásit případné poškození či ztrátu věcí v prostorách SPC).
  • Klienti a jejich zákonní zástupci/doprovod jsou povinni v prostorách školní budovy a SPC dodržovat aktuálně platná protiepidemická opatření (viz vývěsky SPC na chodbě/čekárně).
  • Klienti přicházející do SPC na vyšetření či jinou intervenci musí být v dobrém zdravotním stavu. Nelze vyšetřovat klienty nemocné a zdravotně oslabené (virózy, nachlazení, angíny apod.), případně v infekčním období jejich onemocnění (žloutenka, spála, neštovice aj.). V obou uvedených případech je nutné co nejdříve informovat SPC pro domluvu náhradního termínu.
  • Dojde-li k úrazu nebo zdravotním potížím, ohlásí zákonný zástupce/zletilý klient/doprovod situaci neprodleně pracovníkovi SPC.
  • Klienti i jejich zákonní zástupci/doprovod jsou povinni dodržovat zásady bezpečného chování.
  • Klienti a jejich zákonní zástupci/doprovod jsou povinni se vyvarovat projevů sociálně patologických jevů, zejména konzumace alkoholu, drog a kouření, dále šikanování, vandalismu a jiných forem chování, xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu a to v celém areálu SPC a školy.
  • Klienti a jejich zákonní zástupci/doprovod se v prostorách SPC, v budově a areálu školy zdržují pouze po nezbytně nutnou dobu. Po ukončení poradenské služby jsou povinni tyto prostory opustit.

 

 

Pracoviště Ostrava-Zábřeh (Kpt. Vajdy 1a, Ostrava – Zábřeh):

  • Pro vstup zákonných zástupců/klientů do prostor SPC je určen hlavní vchod budovy A. SPC se nachází ve 2. a 3. patře budovy – označeno orientačními tabulemi. Po zazvonění (2. patro – zvonek na chodbě u prosklených dveří, 3. patro – zvonky u dveří vpravo, vlevo) příslušný pracovník SPC doprovodí zákonného zástupce/klienta do své pracovny.
  • Pro čekající klienty a jejich doprovod jsou vyhrazena místa v prostoru hlavní chodby budovy, jakož i v prostoru vnitřní chodby SPC.
  • Klienti a jejich doprovod mohou využívat sociální zařízení v prostoru vnitřní chodby SPC (2. a 3. patro).

Pracoviště Bruntál (Rýmařovská 15):

  • Pro vstup zákonných zástupců/klientů do prostor SPC je určen hlavní vchod školy. K pracovníkovi SPC je zákonný zástupce/klient doprovázen zaměstnancem školy k tomu určeným po předchozí vzájemné domluvě.
  • Pro čekající klienty a jejich doprovod jsou vyhrazena místa na chodbě u místnosti SPC; mohou využívat sociální zařízení v prostoru hlavní chodby školy.

Pracoviště Karviná (Vydmuchov 1835/10, Karviná – Fryštát):

  • Pro vstup do prostor SPC je určen hlavní vchod školy. Po zazvonění je klient/zákonný zástupce/doprovod vpuštěn do budovy pracovníkem SPC prostřednictvím elektronického zvonku (dochází k ověření jména). Z hlavní chodby je dále pracovníkem doprovozen na pracoviště SPC.
  • Pro čekající klienty a jejich doprovod jsou vyhrazena místa na vnitřní chodbě SPC; mohou využívat sociální zařízení v prostoru chodby školy určené jen pro SPC.

Pracoviště Nový Jičín (Štefánikova 826/7):

  • Pro vstup klientů/zákonných zástupců/doprovodu do prostor SPC je určen primárně boční vchod do budovy KVIC, který ústí přímo na ulici Štefánikova v blízkosti stanice Zdravotnické záchranné služby. Také je možné využít hlavní vchod do budovy KVIC přístupný z prostranství za budovou České spořitelny.
  • Pro bezbariérový přístup k pracovišti SPC je možné využít zadní vstup do budovy přístupný z parkoviště (naproti výjezdu sanitek ZZS), použít výtah do 1. patra a následně pokračovat vpravo spojovací chodbou do prostor pracoven SPC (označeno popisem).
  • Po příchodu se klienti/zákonní zástupci/doprovod usadí do čekárny a vyčkají příchodu pracovníka SPC.
  • Pokud chtějí klienti/zákonní zástupci/doprovod využít sociální zařízení, musí kontaktovat pracovníka SPC, u kterého si půjčí příslušný klíč.

Pracoviště Třinec (Jablunkovská 241, Třinec – Lyžbice):

  • Pro vstup do SPC je určen hlavní vchod školy. Po zazvonění je klient/zákonný zástupce/doprovod vpuštěn do budovy prostřednictvím elektronického zvonku (dochází k ověření jména) a dále se řídí sdělenými pokyny pracovníka SPC.
  • Po budově školy jsou klienti/zákonní zástupci/doprovod navigováni informačními ukazateli k pracovišti SPC, přičemž jsou očekáváni a osobně kontaktováni pracovníkem SPC.
  • Pro čekající klienty a jejich doprovod jsou vyhrazena místa na chodbě u místností SPC; mohou využívat přístupná sociální zařízení v prostoru chodby školy.

PODMÍNKY ZACHÁZENÍ S MAJETKEM SPC ZE STRANY KLIENTŮ A JEJICH ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ

  • Klienti a jejich zákonní zástupci/doprovod jsou povinni zacházet s vybavením a zařízením SPC i se svěřenými předměty a pomůckami šetrně a ohleduplně a vždy jen způsobem, který je v souladu s účelem, kterému jsou určeny.
  • Vybavení i svěřené předměty a pomůcky klienti a jejich zákonní zástupci/doprovod udržují v čistotě a pořádku, nepoškozují a neodnášejí jej z prostor SPC.
  • Zjistí-li klient nebo jeho zákonný zástupce/doprovod poškození majetku, či on sám poškození způsobí, oznámí to neprodleně pracovníkovi SPC.
  • Klienti/zákonní zástupci jsou povinni v určeném termínu odevzdat zapůjčené pomůcky a literaturu.
  • V případě svévolného a úmyslného poškození majetku, edukačních pomůcek, literatury apod. bude zákonný zástupce či zletilý klient vyzván k jednání o náhradě způsobené škody.

ORGANIZAČNÍ SCHÉMA SPC

 

Ředitelka

 

 

Statutární zástupce ředitelky

 

 

Zástupce ředitelky pro SPC

 

↓                                ↓                                        ↓                                    ↓                                        ↓

 

     Speciální pedagogové      Speciální pedagogové         Psychologové       Sociální pracovnice              Administrativní

        pro PAS                                 pro VŘ                                                                                                                  pracovnice

 

 

 

V Ostravě-Zábřehu, 15. 12. 2024                                                                         Mgr. Marek Khýr v. r.

                                                                                                                                Zástupce ředitelky pro SPC

Přílohy